Szintet lépett
Teszt: Toyota C-HR 2.0 PLUG-IN Hybrid GR SPORT PREIMER EDITION
Kíváncsiak voltunk, milyen lett a legerősebb, legjobban felszerelt C-HR GR SPORT PREMIER EDITION. Elöljáróban csak annyit, hogy 2.0 plug-in hibrid egy igazi ékkő a kompakt SUV kategóriában, és komoly lépést jelent a japán autógyártó prémium irányába.
Az előző generációs C-HR már ismert volt futurisztikus formatervezéséről és megbízhatóságáról, de az új modell minden szempontból túlszárnyalja elődjét. A 2.0 plug-in hibrid hajtáslánc lenyűgöző teljesítményt és hatékonyságot kínál. Az autó elektromos üzemmódban csendesen suhan, a benzinmotor pedig szükség esetén simán kapcsol be, hogy extra erőt biztosítson. A 223 lóerős egységgel, egy ilyen 4,36 méteres crossover 7,4 másodperc alatt futja a 0-100-at. A hajtás az 5. generációs Priusból ismerős, itt is a Toyota legfrissebb hibrid rendszere dolgozik az e-CVT névre keresztelt váltóval. Az elektromos hatótáv elegendő a napi ingázásra, így jelentősen csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás.
A belső tér valóban prémium érzetet kelt. A minőségi anyaghasználat, az ergonomikus kialakítás és a fejlett technológiai megoldások kombinációja teszi a C-HR-t különlegessé. A sportülések kényelmesek és jól tartanak, a digitális, testreszabható műszerfal és a nagy méretű központi érintőképernyő pedig könnyen kezelhető és áttekinthető. Az új multimédia rendszer gyors és intuitív, támogatja az Apple CarPlay és Android Auto funkciókat is.
Az elődmodell erényei, mint a sportos megjelenés és a megbízhatóság, természetesen megmaradtak, de az új C-HR minden szempontból előrelépés. Az új design élesebb vonalakat és modernebb megjelenést kapott, miközben az aerodinamika és az energiahatékonyság is javult. Az autó nem csak kívülről mutat jól, de belülről is a prémium kategóriába tartozik. Dögös minták az ajtóban, vagány hátsó rész a világító C-HR üdvözlőfénnyel és a Toyota új dizájnvonalát követő orr. A GR sport verzió speciális sportos hűtőmaszkkal, 20 colos kerekekkel, sportülésekkel és kormánnyal, szélvédőre vetített kijelzővel és kéttónusú fényezéssel büszkélkedhet.
Minden kül és belcsínyt félretéve, a legnagyobb izgalmat a 223 lóerős hajtás adja, amivel a 4,36 méteres crossover 7,4 másodperc alatt futja le a 0-100-at. A külső forrásról, akár 6,6 kW-tal is tölthető C-HR-ben 13,6 kWh-s akkumulátor van, amivel az autó közel 100 kilométer megtételére képes elektromosan. Ilyenkor lényegében egy villanyautó, mert a rendszerhez tartozó elektromos motor meglepően erős és ha nem kérjük külön, nem indul be a belsőégésű motor. Míg ez utóbbi önmagában is 152 lóerőt jelent, társa 163 lóerő és ott a nyomaték már 208 Nm. V/HV módban, ha kell még plusz erő, akkor besegít a benzinmotor, de amíg az akkumulátorban van töltés, addig kiemelten villanyhajtás van. Hagyományos hibrid üzemmódban az akkumulátort egy bizonyos szinten tartja a rendszer (ez állítható), de a vezető fel is tudja tölteni a benzinmotorról, ha teli szeretné azt tudni.
A tesztelés során, automata üzemmódban használtuk, amíg volt az akksiban töltöttség 2 liter körül fogyasztott, után 3-4 litert evett, dinamikus használat mellett. A fogyasztásban egyébként van még pár trükk is, amivel takarékoskodhatunk. Már nem csak arra támaszkodnak, hogy mekkora fékúttal gördülünk be a lámpákig (B fokozatban), hanem automatikus rendszereket is segítkeznek az alacsonyabb fogyasztás érdekében. Az autó tudja, ha lejtőre ér vagy éppen az előtte haladó autó lassít, ilyenkor azonnal regeneratív fékezésbe kezd. Az autó saját navigációs rendszerét használva képes elemezni az útviszonyokat, forgalmat és meglátja az alacsony emissziójú zónákat. Ezeket felmérve végiggondolja, hogy hol milyen hajtásképlettel érdemes közlekedni és mennyi lehetősége lesz majd töltögetnie magát, tehát konkrétan megtervezi a leggazdaságosabb hajtásképleteket az utazáshoz.
A futómű nagyon jól végzi a dolgát, az új FSC (Frequency Sensitive Control) úgy működik, hogy a különböző frekvenciájú futómű mozgáshoz más-más csillapítást rendel. Alacsony frekvenciához keményebb, míg a magasabbhoz puhább csillapítást rendel, így a változó útminőség mellet is állandó a menetkomfort. A gördülési és szélzaj is prémium hatást kelt, abszolút kizárható a külvilág a C-HR-ben. Autópálya tempónál kissé emelkedik a szélzaj, de nem zavaró módon. A különböző vezetési stílusokhoz alakítja az autó karakterét a rendszer, sport fokozatban pl, sokkal érzékenyebb gázt és kormányzást kapunk. Ami kellemes meglepetés volt, hogy ECO üzemmódban sem volt nagypapás a C-HR, nem kell félni, hogy állva hagynak minket a lámpánál.
A tesztautó extra listája nem rövid, minden megtalálható benne, ami az utasok kényelmét és biztonságát maximálisan kiszolgálja. A vezetéstámogató rendszerek, mint például az adaptív sebességtartó automatika, a sávkövető rendszer és az automatikus vészfékező rendszer, parkoló automata. A komfortérzetért felelős minőségi anyagok, kidolgozás, JBL zene, változtatható LED belső világítás csak tovább fokozzák a C-HR élményt.